26 apr. 2011

Nytt pr

Under ca en månads tid jag testat en strikt Paleo-kosthållning. De som vet bättre har hävdat att en Paleo-kosthållning kan hjälpa individer med bl.a. Reumatism att må bättre. Så, eftersom mina mediciner inte fungerar till 100 % ville jag göra ett försök. På The Paleo Diet kan ni läsa mer om vad dieten/kosthållningen innebär. Jag gillar egentligen inte att kalla det diet eftersom det lätt förknippas med nån sorts bantning, men nu gör jag det i alla fall.

Resultatet av testet blev för mig mycket positivt. Jag har inte haft någon reumatisk värk alls, jag känner mig piggare och starkare och magen känns inte så "svullen" som den kan göra då man äter gluten- och laktosprodukter. Toppen!! Jag kommer fortsätta med Paleo men lägga till en del mjölkprodukter.

Påsken spenderade jag i Skurup med familjen. Det blev mycket god mat (inte Paleo), alkohol och godis. Man känner sig lätt förgiftad efter 5 dagars dekadens men nu är jag på rätt köl igen.

Fick endast till ett enda halvhjärtat träningspass så det var riktigt skönt att komma in på CFN imorse för en genomkörare.

Power Snatch 1-1-1-1-1-1 90-100%
Lyfte 40-50-50-60-60-65 kg (pr) och det sista genererade ett nytt pr. Power Snatch är lite tyngre/svårare är Squat Snatch då du inte landar under stången i en stadig squat utan fångar vikten i en "halv" squat.

Sen...

På tid:
10 Burpees
20 Kettlebell svingar (20 kg)
25 Medicinboll-kast bakåt (10 kg)
20 KB-svingar
10 Burpees

Tid: 4,33


Flåsigt men skönt.



Simma lugnt!

/Richard

10 kommentarer:

  1. Kul att kosten verkar funka så bra Rickard! Heja dig :) Rätt var det är kommer du att kunna dra ner på dina mediciner oxå!

    SvaraRadera
  2. Jonna - Ja, det känns fantastiskt och jag ska erkänna att jag inspirerats lite av din receptblogg.

    Hoppas du har rätt vad gäller mina mediciner.

    SvaraRadera
  3. Vad kul att kunna inspirera! Jag är helt övertygad att du kommer kunna börja trappa ner relativt snart så länge du håller kosten. Finns det inget som triggar inflammation så får du ju inte heller ont...

    SvaraRadera
  4. Vad härligt att höra att du mår bättre! Fantastiskt vad kosten kan göra. Är också sugen på att börja äta lite mer strikt igen. Har gjort ett försök tidigare och upplevde, liksom du, att jag mådde bättre. Mitt problem var att jag var tvungen att äta SÅ himla mycket mat för att bli mätt. För det är ju som du säger ingen bantning det är tal om.

    SvaraRadera
  5. Jonna - Ja, jag hoppas du har rätt. Skulle vara skönt att slippa sprutorna och alla jäkla piller.

    Andreas - Du kanske ska ordna med en mat-sponsor? : )

    SvaraRadera
  6. Andreas: mer fett (gärna kokosfett) och lite sötpotatis brukar lösa det :)

    Rickard: enligt Mr Wolf lyckas de flesta med aoutimmunasjukdomar som verkligen håller kosten (skulle tro att de även klipper nötter, tomater, aubergine mm) faktiskt att sätta sjukdomen i "vila", så det är väl bara att köra på...

    SvaraRadera
  7. BELEZA det är ju underbart! Både ditt pr och att värken minskar!
    Du é kung!

    SvaraRadera
  8. Rikard, vilket Skurup var du i?
    Jag var nämligen i Skurup utanför Malmö i Påsk. :)

    SvaraRadera
  9. Josse - Vi var nere i Skurup utanför Malmö. Vilket sammanträffande. Synd att vi inte visste det.

    SvaraRadera
  10. Jag har mina svärföräldrar där så vi hänger där titt som tätt. Hör av er nästa gång! :)

    SvaraRadera