24 mars 2011

Varför gör jag det här?

Det har gått 10 dagar sen det senaste passet och det suger rejält må jag säga. Körde intro-passet den 14:e mars och det kändes bra. Dagen efter kände jag mig lite konstig i halsen och på onsdagen förra veckan var jag skitrisig. Har haft ont i halsen, feber, hostat och snorat konstant och ett tag var hela familjen däckad. Nu hostar jag bara lite grann men snoret fortsätter produceras på högvarv.

På grund av förkylningen har jag inte kunnat utföra den första woden i Crossfit Games Open ännu. När jag sitter hemma och inte gör nåt, som nu när jag är sjuk, så börjar jag ofta fundera mycket och denna gång har dessa funderingar kretsat kring mitt deltagande i ovan nämda tävling. I och med min reumatism så finns det en del övningar som jag inte kan utföra. Jag kan utföra dom, men konsekvenserna av att jag gör det leder till mycket smärta efteråt. Några av dessa övningar är bl.a. löpning, box jumps, double unders mm. När jag utför dom får jag alltid väldigt ont i fötter och knän i flera dagar efteråt.

Så varför gör jag det här, det har jag funderat mycket på!? Varför anmäler jag mig till en Crossfit-tävling när jag vet att sannolikheten att någon eller några av dessa övningar kommer med i upplägget, och att jag är garanterad smärta efter att jag utfört övningarna? I synnerhet denna gång då den första delen av kvalet håller på i sex veckor med en ny wod varje vecka. Risken att utsättas för övningarna är alltså rätt stor.

Jag vet ju att jag är smart nog, ibland, att inte utföra övningarna och istället skalar jag dom. Varför utsätter jag mig då för den mentala förnedringen att anmäla mig till en tävling, berätta det för allt och alla, och sen bli tvingad att avbryta den eller som i det här fallet, inte ens påbörja tävlingen!?

Min egen, högst amatörmässiga, analys av detta är att jag på nåt sätt vill bevisa att jag kan träna hårt, och till och med tävla, trots att jag har en ledsjukdom. Nu verkar ju min önskan att bevisa detta gå i stöpet eftersom jag vid två tillfällen, Fit As F*ck 2010 och nu Crossfit Games Open 2011, avbrutit tävlingen direkt eller indirekt pga reumatismen redan innan jag påbörjat första momentet. That sucks!

Jag jobbar även med en svag självkänsla där jag tycks behöva bevisa att jag har något att bidra med till Crossfit-communityt, just genom att tävla. Jag måste sluta upp med det ögonabums. Jag behöver inte tävla för att bidra med något, jag fick ju trots allt en sponsor som ville ha mig med för att jag är den jag är. Jag bidrar med mig själv genom att vara den jag är.

Så, med detta sagt, jag ska inte förnedra mig själv mer med att anmäla mig till fler tävlingar, det överlåter jag till mina medmänniskor. Jag kommer fortsätta träna hårt efter min egen förmåga och de gånger det är dags för tävling, då kommer ni hitta mig vid sidlinjen när jag pushar mina vänner till stordåd.

Simma lugnt!

/Richard

8 kommentarer:

  1. Du gör det här för att du älskar det. Du älskar det faktum att det får dig att må bättre. De saker som gör ont efteråt kan du väl helt enkelt skippa eller göra med mkt mindre intenstitet?
    Så länge du inte siktar på att vinna games eller ens kvala till European Regional, (vilket verkar rätt tufft), spelar det ju faktiskt ingen roll om du inte gör hela passet?

    Krya på dig kompis och hitta glädjen till det vi älskar igen! =)

    SvaraRadera
  2. That said, (ibland scrollar jag för snabbt), ska du självklart inte tävla om du inte vill!
    Tävling är för mig mest en grymt rolig form av det vi gör, gemenskapen och den extra prestationskicken finns det nog inget som slår i dagsläget.
    Men det är ju vad JAG känner, följ ditt hjärta amigo!

    SvaraRadera
  3. CrossFit är så mycket mer än tävlingar. Faktum är att det bara är en mycket liten del, där den stora delen är en träningsform som försöker skapa friska kapabla människor som ser utmaningar istället för svårigheter och som har en lekfull attityd till nya saker som presenteras för dom.

    Du bidrar med ett stort leende och ett glatt sinne på din träningslokal. Du bidrar med att hjälpa de som inte lärt sig lika mycket som du. Du bidrar genom att hålla dig frisk för din familj. Du behöver inte tävla, om det inte gör dig starkare (nu pratar jag inte om fysik) - att övervinna ångest är bra... Men bara till en viss gräns. Du kan göra det i mindre steg, på andra arenor i livet.

    Du är redan grym som du är Rickard, så fortsätt bara med det!

    Onwards and upwards!

    SvaraRadera
  4. Yogi - Kloka ord, tack! : )

    Martin - Oj oj oj, du höjer mig till skyarna, jag tackar ödmjukast för dessa ord.

    SvaraRadera
  5. Tävla eller ej kan jag inte säga mycket om, men jag kan absolut relatera till "prestationsångesten" man lätt får ioch med stora krav på sig själv och kanske särskilt om man har nånting hämmande i bagaget som man vill betvinga.

    Däremot ska du inte tvivla på vad du bidrar med! Mina första pass på CFN var det du som lyckades pusha mig igenom när jag var på gränsen att bryta och du har gett mig en massa tips som hjälpt mig klara saker jag trodde var omöjliga för ett år sen!

    Välförtjänt sponsorskap säger jag!!

    SvaraRadera
  6. Du är en av de människor inom den här "crossfit sekten" :) som imponerar allra mest på mig. De finns många duktiga atleter men du trotsar dessutom en väldigt smärtsam sjukdom och gör det med ett leende på läpparna. You go! :)
    //M

    SvaraRadera
  7. Mattias - Var jag så snäll? : )

    Martina - I will go!

    SvaraRadera
  8. Richard! Tävling ska vara kul, inte göra ont!
    Du är en inspiration! Jag hoppas du förstår hur du påverkar andra människor.
    Trots dåliga dagar så är du alltid glad =) Du är helt rätt person i Reebok teamet!! Grymma du!

    SvaraRadera