10 feb. 2011

Ändrade planer

Vi är tillbaka i Bophut och Waterfront.

Igår när vi hade packat upp allt gick vi för att äta lunch i resortens restaurang. Vi var de enda gästerna och det är ju inget konstigt i sig, men när vi efteråt gick på upptäcksfärd blev vi snabbt varse att det finns verkligen inget att se/göra/utforska här.

Ok, det kanske bara var en mellandag då gäster checkat ut och de nya inte kommit ännu. Vi gick och åt middag vid 19 och då var vi ensamma i hela restaurangen, igen. Vi började då inse att vi kommer aldrig att trivas här och att stanna här i 2 veckor kommer att vara döden för oss.

Vilket antiklimax. Det vi såg mest fram emot innan och under första delen av resan, var det som höll på att spoilera allt.

Vi försökte ändå njuta lite och fick se en väldigt fin solnedgång med varsin Singha i handen. När vi gick och la oss senare på kvällen bestämde vi dock att vi skulle snacka med hotell-managern för att se hur mycket pengar vi kunde få tillbaka i det fall vi skulle checka ut tidigare. Fick vi tillbaka något så kanske det kunde vara värt att flytta så att den senare delen av resan inte skulle bli ett totalfiasko.

Efter frukosten i morse pratade vi med hotell-managern som sa att han skulle kolla om han kunde göra något åt vår situation. Till saken hör att hotellets policy säger att de inte betalar tillbaka några pengar alls, what so ever, vid en så här sen avbokning. Vi gick tillbaka till rummet och efter en stund ringde han upp och sa att han kunde ge oss refund men att han skulle debitera oss en dag extra utöver de dagar vi stannade.

Direkt efter samtalet ringde jag upp Robin på Waterfront och kollade om de hade nåt ledigt rum. Han skrattade och sa att de faktiskt fick en avbokning igår kväll och att de nu hade ett familjerum ledigt som vi kunde ta. Vilken jäkla tur!! Hotellet är i övrigt fullbokat så vi måste nog tacka nån "däruppe" för det.

Christel greppade Ellie och jag tog resten och sen nästan sprang vi upp till repan och sa att vi ville checka ut idag. Hotell-managern såg helt paff ut och sa att han räknat med att vi skulle stannat i en vecka åtminstone. Summa summarum med Baan Sabai Resort var att vi fick betala för natten vi faktiskt sovit där plus två nätter till, det var jäkligt snällt av dom.

Tack Stefan Schmidt, du räddade vår semester!!

Vid 14 gick flyttlasset, det känns nästan som att flytta med så mycket grejer vi har med oss, och när vi 40 minuter senare klev in på hotellområdet var det många som jublade. Robin hade berättat att vi skulle komma tillbaka och både hotellpersonalen och många av de övriga gästerna blev glada av att se oss. Det är nog mest Ellie de var glada att se för hon har charmat hela byn under de två första veckorna här.

Det känns riktigt bra att vi kunde lösa det här så smidigt och nu kommer vi dessutom spara in en del pengar eftersom vi fick rummet till kraftigt rabatterat pris. Vi betalar 2000 bath mindre per natt än vad man vanligtvis gör så det är helt ok.

Solnedgång på Baan Sabai

Min älskade dotter

Tag Team

En kär syn

Personalen välkomnade oss på sitt sätt
Nu har vi precis beställt mat från The Hut och fixat två dvd-filmer. Känns skönt att vara tillbaka.
Simma lugnt!
/Richard

1. Haha!! Ni är för roliga - och helt underbara!! Klart man vill att semestern ska vara den bästa och ibland är det inte meningen att det ska bli som man trott från början... Det är väl å andra sidan ganska härligt att det kan ta en helvändning ;) Hoppas nu att solen ska skina resten av semestern! Här hemma är det snökaos (jepp, igen!!), igår och inatt har det kommit ett par dm snö...great!

Njuuuut nu av livet, semestern, Thailand och inte minst varandra!!
    Stor kram från oss i Le Tutviken :)

2. Underbart!
    Jag unner er verkligen att få den bästa möjliga semestern, och vara så nöjda ni bara kan vara med denna resa! Om det finns någon som är värde detta så är det ni!
    Sen skal det även ges en rejäl dos cred till Robin som fixade detta, så smidigt!
    Man kunde tycka att det var en magisk återkomst till The waterfront, men det är precis så ni är värda att bli välkomnade! Jag önskar vi kunde göra likadant när ni kommer hem!

Må bäst

//Mads

3. Klara - Ja, vi hade som sagt dött om vi stannat där, inte alls vår typ av ställe. Har sett bilder på snökaoset, inte avis. Hälsa familjen.

Mads - Ja du, han fick verkligen till det med rummet, vilken jäkla tur. Hur går det på jobbet förresten?

4. Hej! Gud vad skönt ni har det! Här vräker snön ner lagom till sportlov och annat.
    Såg att ni var på Samui!
    Om ni har vägarna förbi Chaweng igen, så finns det en restaurang där som är helt fantastisk!! Vi blev där i två veckor pga av maten, servicen och priset på den restaurangen. Den ligger som en oas en bit från turiststråken och det är mest thaiare som käkar där. Mayom heter stället och ligger vid Chaweng stadium. kan verkligen rekomendera ett besök där och deras spicy beef salad bland annat. Och det godaste iskaffet i Thailand! :) Priset är grymt, vi var 4 pers, käkade 8 rätter plus dryck och varsin iskaffe på maten: 175 kr totti! :) Mayom alltså! Ser inte ut som en thai, eller turistrestaurang utan är som en trädgård.