27 maj 2011

Man behöver inte krångla till det

Innan jag började följa en något så när strikt Paleo-kosthållning tyckte jag det verkade så krångligt. Förmodligen var det bara av ren lättja jag tyckte så, för det behöver inte vara så krångligt att laga till Paleo-liknande måltider.

I kväll åt vi stekt lax med kokos- och limesås med stekta grönsaker, det var jättegott.



Ingredienser:
3 bitar lax
½ burk kokosmjölk
½ chili (röd)
½ lime
½ hönsbuljong
1 röd paprika
1 paket sugar snaps

Tillagning:
- Riv limeskalet, finhacka chilin och häll dessa i en kastrull tillsammans med kokosmjölken och buljongtärningen. Låt sjuda i ca 10 minuter.
- Strimla paprika och stek tillsammans med sugar snaps. Smaka av med salt och peppar.
- Stek laxen i stekpanna.

Servera laxen tillsammans med grönsakerna och såsen. Enkelt och gott. Tid ca 20 minuter.

Efter middagen blev jag påmind om mitt förflutna som "sugartooth" och blev riktigt sugen på nåt gott (läs SÖTT). Christel fick idén att vi borde testa att göra en Paleo-inspirerad äpplepaj. Why not??



Ingredienser:
1 stort äpple
2 msk lönnsirap
1 tsk kanel
20 g smör (jag skrev faktiskt "Paleo-inspirerad äpplepaj")
1 msk cashewnöt-smör
1 dl riven kokos
½ dl mandelmjöl

Tillagning:
- Skala och skiva äpplet. Lägg i ugnsfast form. Häll över lönnsirap och kanel
- Blanda övriga ingredienser till en fast massa. Fördela massan över äpplena
- Grädda i ugnen på 200 grader i ca 25 minuter. Badabing, badaboom!

Skulle varit gott med typ vaniljsås till men det hade blivit för mycket non-Paleo.

I morgon bär det av till Crossfit Uppsala med Team Reebok. Hoppas vi ses där.

Simma lugnt!

Richard

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar